Nine Hours After a Dose of Heroin - Black Sun Garden

|

Za celým projektem stojí zdejší redaktor Jeremy J. Johnson, který má očividně dost naposloucháno. Z hudby, kterou prezentuje na tomto EP, jde cítit mnoho rozličných stylů, žánrů, a dokonce i konkrétních interpretů, kteří Jeremyho bezesporu inspirovali. Také když se podíváte na jeho Bandzone stránky, kde svůj styl velmi neskromně popisuje jako „PSYCHEDELIC / STONER - (ART, ALTERNATIVE, AVANT-GARDE, DOOM, EXPERIMENTAL, HARD, PROGRESSIVE, POST, SPACE) - ROCK / METAL“, je jasné, že je to člověk s neobyčejně širokým záběrem. Do jeho hudby se to promítá, ale ne tak dramaticky, jak by se z tohoto obsáhlého seznamu subžánrů mohlo zdát.

Myslím, že záměrem bylo vytvořit hutné kytarové album, jenž osloví spíše náročnější posluchače. Svým způsobem se to podařilo.
Ze skladeb na tomto EP cítím jistou snahu o zařazení avatgardních prvků (typických pro kapely z hnutí RIORock in Opposition), ta se mi však občas jeví jako docela zbytečná. Co je na albu ale mnohem výraznější, je ona psychedelická atmosféra, která zdobí každou ze šesti skladeb. Jeremy si celkově umí pohrát s atmosférami, dokáže pomocí hudby vyjádřit emoce, a – vzhledem k tomu, že je celé album čistě instrumentální – svými poutavými kytarovými plochami, občas prokládanými industriálními elementy, přesně vystihuje „děj“ každé skladby.
Je škoda, že občas pokulhává rytmika, kterou strhne sólová kytarová linka, nicméně je to pořád v únosné míře. Kdybych měla zmínit jednu kompozici, kde je to nejvíce citelné, asi bych řekla About the Little Boy Who Tried to Come to an End. Je možné tam občas slyšet i nepříjemné disharmonie zapříčiněné přílišným „proplétáním“ kytarových stop, což by si měl autor přístě více ohlídat. Samozřejmě je možné, že to byl záměr, a já v to věřím, ale uchu běžného posluchače to může být opravdu až nepříjemné.

Mimo jiné jsem se zmínila také o dobře slyšitelné inspiraci konkrétními interprety. Třeba taková Please! Don't Clean Up This Blood ve svém úvodu až neuvěřitelně okatě odkazuje na legendární Black Sabbath. Případné zjištění, že je Jeremy J. Johnson obdivovatelem kytarového mága a autora všech typický sabbatovských riffů Tony Iommiho, by mě vůbec – ale opravdu vůbec – nepřekvapilo. Skladba totiž celkově nepotřebuje žádnou složitou strukturu, ani pečlivě promyšlené harmonické postupy. Vše, co jí stačí k tomu, aby zapůsobila, je nosný riff. A ten skladba skutečně nepostrádá. Má to drive, má to duši, a i když to má i své mouchy a mohli bychom tam nalézt mnoho i vcelku primitivních chyb, působí naléhavě – neboli přesně tak, jak by skladba podobného rázu působit měla.
Mnozí by mohli namítat, že Johnsonova kytarová práce je neumětelská a příliš afektovaná, já to však vidím docela jinak. K tomu, že se jedná o vcelku psychedelicky znějící album, značně přispívá i tato jeho dovednost-nedovednost, jejíž úloha se s postupujícími minutami celkové stopáže ještě zvyšuje. Jinak řečeno; bez jisté formy neumětelství by toto album bylo naprosto nezajímavé a jen by zapadlo mezi obyčejné „sterilní“ kytarovky. Ono už jen to, že jsou kytary na tomto albu až neuvěřitelně zkreslené, může někoho velmi iritovat. Je zajímavé, že to Jeremy J. Johnson dokázal využít ve svůj prospěch – psychedelická atmosféra je totiž z větší části tvořena právě tímto zkreslením.

Podrženo, sečteno;

Jeremy má s projektem Nine Hours After a Dose of Heroin docela slušně nakročeno k tvorbě kvalitní autorské muziky, která je v našich luzích a hájích poměrně neobvyklá. Kdyby trochu dořešil nedostatky, které se týkají hlavně kvality zvuku, mohl by se jistě dostat více do povědomí tuzemské hudebně interesované veřejnosti.

I přes bohaté zkušenosti iniciátora tohoto one man projektu toto EP řadím stále k těm amatérským. Jeremy J. Johnson je autorem všech skladeb, a pokud mám správné informace, album si i sám produkoval. Je tedy jasné, že za tím stojí kus tvrdé a poctivé práce. Elegantně odvedené, nutno podotknout. Doufejme, že mu nadšení vydrží, nedostatky alespoň částečně eliminuje a bude pokračovat v tom, co mu v neprofesionální sféře jde velmi obstojně.

69%
stoner metal
2013