Mogwai - Rave Tapes

Mogwai - Rave Tapes

Minulí rok, byl velmi významným rokem pro post-rockové Mogwai a to zejména v přehodnocení své podstaty samotné. Přehodnocením, které dalo uzrát např. pro soundtrack francouzského televizního programu Les Revenants. V přehlídce detailů, si posluchač mohl naposlouchat znovuobjevení jednotlivců (instrumentalistů) a jejich zkušeností, které již začínali být považovány za téměř mrtvé. Aktuální rok 2014, přináší tématické a orientační Mogwai, jako ztuhlé pocity smutku, zahalené lehce tajemstvím konstantních záblesků optimistického očekávání. Při počtu osmy studiových alb, by se Rave Tapes mohlo cítit jako progrese myšlení, ve kterém se daleko výrazněji o proti Les Revenants, ztvárňuje jejich jemné psaní písní.

V závěru loňského roku bylo vypuštěno video k písni The Lord Is Out Of Control, která obsahuje vír post-rocku a náraz vocoderu. Jako by kapela zastřelila hlavní hrdinku a následně skrze vlastní náklady přešla na pomalejší house dráhu Daft Punk. I když to bylo zprvu odrazující, Rave Tapes je z velké části poplatná electronické estetice. Nicméně, ve výsledku je tato role na albu velmi jasná a pro ukončení celé desky, je skladba The Lord Is Out Of Control plná účelové naléhavosti.

Kontext je skutečně klíčovým prvkem pro Mogwai - zásada a správné myšlení. S devíti skladeb, které předchází The Lord Is Out Of Control obsahuje naprostá většina výše uvedenou mentalitu, dodávající Rave Tapes jedinečný lesk. Obrázek de facto představuje zmrzačenou holubici nesoucí větvičku zralých oliv. Byť to může někomu připadat vysoce deprimující, tak to, co pozvolna s deskou přichází, nesvítilo nikdy jasněji. Z krvácejících kytar a pečlivě rozbitých bicí, Mogwai vytvářejí pozvolně plující melodie, udržující si své zaměření na mistrovské úrovni - hodno tak jen zkušeným muzikantům, kteří toho mohou dosáhnout.

Zatímco veškeré písně na albu stojí za individuální patologické posouzení, jako první, by bylo nejideálnější se zaměřit konkrétně a to na skladby: Blues Hour a No Medicine For Regret. V obou případech platí pravidlo, jak rozdrtit stereotyp post-rockových tracklistů.

- Rozředit zajištěné pozůstatky v oblasti poutavosti alba -

V prvé jmenované, se jedná o nádherný klavír a baladický zpěv namočený do zranitelnosti, zatímco v případě druhém, poskytuje melodické zvýraznění jen tanec vyvolaných akordů, skrze zkreslené barokní cembalo.

Ovšem je zde skladba, o které by bylo dobré něco málo poznamenat, a však ne z hlediska chváli. Songwriting na Repelish (odpusťte mi anglismy) je stále tím top nářezem. Což už se nedá říci o mini kázání, kterou píseň provází. Je vyslovováno s nad z úst náboženského fanatika, hanobícího bezbožnost k Led Zeppelin a kultovní Stairway to Heaven. Dá se tvrdit, že je to tvrzení něčím originální, ale i kdyby tomu tak nebylo, je to zbytečné vůbec zmiňovat. Kromě toho, většina hudebních fanoušku asi nechce slyšet hloupou kritiku, týkající se vysoce ceněných písní jiných kapel. Přesto, že se to může jevit spravedlivé, zdá se, že lidé jsou schopni i nadále ignorovat náboženské zápisky z řad Deafheaven (kapela nesporně ovlivněna Mogwai) na opalující skladbě Windows. Inu, snad Repelish nebude píseň pro posluchače tolik problematická.

Bude snadné si představit vývojový krok, kde se Mogwai mohou do budoucna vykoupit. Zvládají jak tichou, tak hlasitou dynamiku povzbuzenou čerstvým elánem. Mogwai jsou kapelou, která se nebojí posunout v řadě syntezátorů, neboť jejich songwriting je taky o statečnosti. Soubor poklekl překvapivě do studny kreativity. Místy nevýrazný záznam na Rave Tapes, vede k přesvědčení, že nějaký způsobem budou schopni opaku až v budoucnu.

Ale malé vady stranou – Rave Tapes, je ve více ohledech pozdním kariérním triumfem. Každá z deseti skladeb na albu, přináší něco, co žene kupředu. Bude tomu tak i během roku a následujících let. I když jejich vliv je vypilovaný a zdokonalen moderními akty, tento post-rockový skotský hořák, neztrácí svou přilnavost.

80%
Post-instrumental rock
2014