Márdi z Vypsané fixy: Tentokrát jsme si museli vše vybojovat

|
Márdi z Vypsané fixy: Tentokrát jsme si museli vše vybojovat

Recenzi na novinku Vypsané fixy jsme vám již přinesli. Nyní přicházíme i s rozhovorem s frontmanem Márdim. Dozvíte se zajímavosti o Detailech, jejich recept na úspěch, či s jakou frekvencí fetuje med.

 

Ahoj. Vypsaná fiXa opět přichází s deskou, která je přijatá velmi dobře (alespoň na našem webu), čím si myslíš, že to je, že jste zatím nešlápli vedle?

Myslím, že jsme si vždycky dobře vybrali nebo jsme byli vybráni lidmi, s kterými jsme naše předchozí desky točili. Ať už to byl Petr Fiala s Petrem Slezákem, nebo teď v poslední době Dušan Neuwerth. Taky do toho vždycky dáme všechno co umíme a na co máme a postupem času střádáme zkušenosti - takže toho umíme čím dál víc a nejsme takový diletanti jako na začátku. :) Zároveň si uchováváme odhodlání a sebevědomí z období, kdy jsme byli nýmandi, který neuměj na nic hrát. Tohle podle mě funguje a ta vražená energie se vrátí. Je to jako bumerang v kolalokově limonádě.

 

Na kterou konkrétní věc jsi na Detailech nejvíc pyšný?

Mně se to líbí celý jak to je a jak to dopadlo. Spíš než pyšnej jsem rád, že to máme za sebou. Letos mi přišlo, že jsme museli všechno fakt vybojovat, ale na druhou stranu, o to víc je pak člověk pyšnej na to, že tím procesem dokázal projít a že z toho vzniklo něco, za co se nemusí stydět.. Ale dlouhodobě mám největší radost z toho faktu, že si na vydání  desky sami vyděláme, sami si ji vydáme a všichni z kapely proto něco dělaj a nikdo se jenom  neveze.

 

Proč se deska jmenuje právě Detaily? Jaké jiné názvy ještě přicházely v úvahu?

Název jsme vymysleli rychle, ale bohužel jsme se pro něj hned nerozhodli. Tím jsme si dost zbytečně přidělali problémy, které trvaly skoro dva měsíce. Těch dalších názvů bylo spousta, ale teď už je nemá cenu vytahovat na povrch, protože už je jasný, že první slovo platí, nebo spíš mělo platit hned. Ale tohle přesně zapadlo do toho, jak jsem říkal, že letos u týhle desky se muselo všechno nějak víc vybojovat.

 

Tvoje texty se dle mého názoru stávají méně a méně abstraktními, je to úmysl nebo přirozený vývoj?

Mně se to osobně těžko posuzuje. Důvod je pořád stejnej - hudba a psaní písniček je můj život, touha, ventil, svoboda a síla. Možná se teď nejdřív víc koukám kolem sebe a až pak do sebe ve chvíli, kdy to nějakým způsobem přefiltruju. Přijde mi to zajímavější. Taky časem dojde k tomu, že největší síla je v základních, někdy poměrně dost  neabstraktních věcech, který zažívaj lidi kolem mě. Takže abych na to alespoň nějak odpověděl - úmysly nemám žádný, přirozeně se vyvíjím a jediný o co se snažím je držet si ty čerstvý oči. I když teda na dálku vidím blbě. :)

 

Asi nejzvláštnější věcí na Detailech je “Nájemník”, pojí se ke vzniku této písně nějaká zvláštní historika?

Tuhle píseň přinesl náš kytarista Mejla před nahráváním minulé desky Klenot. Udělal jsem do toho takovou prapodivnou zpěvovou linku a on říkal, že je to divný až moc a že na to nepůjde napsat text. Tak jsem ho napsal. :) Nakonec jsme to na Klenot nedali, protože tam je v týhle pozici "Okresní knihovna". Ale vyplatilo se, že jsme počkali a nahráli jsme to při kapelním soustředění před novou deskou znova. Čas tomu prostě prospěl, neuspěchalo se to a teď je konečnej výsledek mnohem lepší.

 

Který song z Detailů je nejtěžší na hraní naživo? A proč?

Nejtěžší je asi právě "Nájemník" a pak  "Dohasnul". Nejde ani tak o technickou stránku, jako že se ti blbě přechmatává po hmatníku, ale spíš o atmosféru těch písní a jak ji vlastně dobře přenést z podia na lidi při živém hraní. Makáme na tom. Živý hraní je skvělý, ale i tam probíhaj určitý omezení, který ve studiu nejsou.

 

S Dušanem Neuwerthem jste spolupracovali na posledních třech deskách, dokážete si ještě představit nahrávání bez něho?

No v týhle chvíli si nedokážu představit žádný nahrávání. :) Když doběhneš marathón, tak se ti asi taky nechce hned běžet...

Abych se přiznal, tak teď fakt nevím, s kým jiným bysme mohli točit. Dušan Neuwerth je fakt dobrej, je kreativní, je citlivej, je pracovitej a dobře se s ním dělá. Navíc bych řek, že je i trochu psycholog. Jo a taky je vtipnej. Moc si to teď bez něj představit neumím. Ale myslím si, že to teď ani nemá cenu řešit.

 

Dají se Detaily nazvat koncepčním albem, vzhledem k opakujícímu se motivu sídliště?

Já osobně nejsem fanoušek koncepčních desek. Není to špatná věc, ale na druhou stranu jsou tím rovnou postavený nějaký zdi a to já nemám rád. Spíš by se dalo říct, že Detaily mají betonově-panelové kulisy, v kterých se pohybují hrdinové s koncepcí i bez koncepce. Ale zavřený tam nejsou. Kdykoliv můžou jít jinam - no a to je někdy dost těžký.

 

Fetoval jsi někdy med? Nebo je to metafora pro něco jiného?

Med fetuju pořád. :) Hlavně na podzim a v zimě. V tomhle případě jde spíš o vývoj nápisu ve panelákovém výtahu. Každý preferuje jinou „trošku“ s kterou tam přispěl anonymně do mlýna.

 

Jak dlouho myslíš, že ještě bude trvat, než se tvoje prastará kytara definitivně rozpadne? :)

Já doufám, že se nerozpadne a že nejsem poslední, kdo na ní bude hrát. Jednou za čas se vždycky najde někdo, kdo jí dá dohromady.

 

Chceš na závěr něco vzkázat fanouškům?

Všechny zdravím! Vnímejte drobnosti, ale dejte si bacha ať se z toho nezblázníte. V tom vám pomáhej Gongon!