DVA - Botanicula Soundtrack

|
DVA - Botanicula Soundtrack

Po necelých třech letech se česká nezávislá vývojářská společnost Amanita Design přihlásila o slovo s novou hrou – po enormním úspěchu příběhu malého robůtka ve hře Machinarium se vrací s tentokrát přírodní tématikou hry Botanicula. A jako každá jiná hra, i tato potřebuje nějaký ten hudební doprovod…

Botanicula je příběh pěti postaviček – pana Lucerny, pana Větvičky, pana Makovice, pana Houby a pana Peříčka. Ti se snaží zachránit poslední semínko stromu, který jim poskytuje zázemí, před zlými bytostmi – parazity – kteří napadli jejich domov. Jak se s tímto úkolem vypořádají, to je už jen na hráčích. Jejich úsilím je bude hudebně doprovázet česká skupina DVA. Tu tvoří Bára a Jan Kratochvílovi, kteří se během posledních několika let slušně etablovali na domácí scéně.

No a jak se DVA zhostili svého úkolu? Hned na začátku říkám, že na jedničku. Ani nemusíte zapínat hru, stačí si pustit desku a už téměř cítíte v nose les, pod nohama jehličí a hledáte borůvku, kterou byste si strčili do pusy. Skladby na desce jsou jednoduché, složené povětšinou z jednoho rozvíjeného tématu, ale to je jedině dobře. Jedná se přeci soundtrack – složitější kompozice by jen rušily hru, odpoutávaly pozornost. I přesto však nahrávka funguje i samostatně, drží se před onou tenkou hranicí, kdy v jednom případě nenudí, ale přitom v druhém neruší. No a jak si představit takový soundtrack k lesnímu dobrodružství? V podání DVA se jedná o dost osobitý mix všeho možného. Převažují ambientní plochy, ve kterých se setkáte jak s všemožnými živými nástroji, tak s elektronickými vychytávkami a samply. Dost často jsem měl pocit, že poslouchám nějaký vedlejší projekt CocoRosie a Tomáše Dvořáka (Floex). Samozřejmostí je i vokál, u nějž je pro DVA typické užití smyšlených jazyků. Ty krásně dotvářejí atmosféru příhod personifikovaných hlavních postav.

Album vyšlo v digitální podobě (MP3/FLAC) a jako LP vinyl. V nabídce je standardní černý, tyrkysový a jantarový. Balení obsahuje navíc několik velkoformátových obrazů ze hry, zkrátka radost i pro oko.

Botanicula Soundtrack se povedl opravdu ve všech směrech a s grácií přeskočil soundtrackem Machinaria vysoko nastavenou laťku. Už se těším na další spolupráci Amanita Design a Minority Records. Je zkrátka znát, že A. D. vytvářejí hry s láskou a mají čuch na dobré skladatele a M. D. si pečlivě vybírají, čí hudbu pustí světu do uší.

90%
soundtrack/ambient
2012