The Offspring - Days Go By

|
The Offspring - Days Go By

Kalifornští The Offspring vydali další desku a já vůbec nevěděl, jestli se mám těšit, až ji uslyším. Posledním pořádným albem pro mě po minulém Rise And Fall, Rage And Grace zůstalo stále Ixnay On The Hombre vydané v roce 1997, což už je vcelku dávno. Zvědavost však přerostla obavy a já se dal do poslechu.

Už se neobjevují intra a tajná outra, tak typická pro desky let devadesátých, i toto album začíná rovnou a musím říct, že jde o otvírák dost solidní – hudebně našlápnutý a pro mě dost překvapivě i po stránce textu. Celkově je na desce znát, že The Offspring už nejsou žádní mladíci – přeci jen jim táhne na padesát a na scéně se pohybují už skoro třicet let. Až na pár výstřelků se nálada nese v celku neveselém duchu a pro mě vrcholí v nově nahrané verzi dvacet let staré skladby "Dirty Magic" z desky Ignition, tak nechutně opomenuté na kompilaci Greatest Hits (společně s eponymním debutem). Stále samozřejmě poznáváme onen rukopis, kterým se před osmnácti lety proslavili, navíc kombinovaný s nezaměnitelnou barvou hlasu Dextera Hollanda.

Jak je už (bohužel?) zvykem, nesmí chybět pořádná hitovka do rádií a televizí à la "Pretty Fly (For A White Guy)", "Original Prankster" atd. Tady jí je skladba číslo šest – "Cruising California (Bumpin‘ In My Trunk)". Naštěstí i tato skladba hraje na lehce sarkastickou notu, takže kromě toho, že je odporně chytlavá a došlo i na vocoder, není až tak úplně blbá. Kromě této blbinky a jedné klasiky se na desce dočkáme většinou spíš té rockové než punkové porce muziky. A opět vystrčí růžky i ony oblíbené, pro The Offspring typické mexicko-španělské motivy, zde ve skladbě "O.C. Guns", která s punkem nemá po hudební stránce společného už vůbec nic. Objeví se i jedna balada, naštěstí ne úplně pomalá a uplakaná, takže při troše tolerance u ní vzpomeneme například na nesmrtelný hit "Gone Away".

Popravdě mi po prvních dvou posleších deska až na výše zmiňovanou "Dirty Magic" utekla tak nějak skrz prsty, nenašel jsem v ní silnějších motivů. Což mě ani neudivilo, vzhledem k mým původním ne moc velkým očekáváním. Jak jsem byl ovšem překvapen, když jsem se později přistihl při pobrukování melodických linek, které jsem slyšel jen dvakrát! Vrátil jsem se k desce a kromě klasických punkových halekaček, které The Offspring umějí pořád na jedničku, jsem začal objevovat další vrstvy skladeb. Jak jsem psal na začátku – kapela už není parta nasraných dvacetiletých pankáčů, ale muzikanti s řádnou zkušeností, která se v kompozicích odráží, ale přitom ještě ne odepsaní rockeři. Desku jsem si začal užívat! Kapela se posunula k onomu rockovějšímu základu, kdy punk už slouží jen jako koření na provětrání, nesvazuje ruce při skládání. Víceméně jde o přirozený vývoj, a tak to je pravděpodobně i nejlepší – asi těžko bychom ještě za pět, deset let věřili nějaké punkové ideály pánům před důchodem, kteří například jen tak mimochodem vlastní svá osobní letadla.

Ač jsem to nečekal, musím uznat, že Days Go By je svěží deska, která se opravdu povedla a vrátila mi důvěru ve skladatelství The Offspring. Snad se další alba zařadí po bok tohoto, co se kvality týče...

80%
punk rock
2012