Tamikrest - Chatma
Jako voda na Sahaře, Chatma je živoucím důkazem o pouštním blues.
Když někdo bude tvrdit, že všechno umění je propaganda, bylo by to něco jako úsek, vyjádřující duchovních a politické ideologie, vtisknuté vysoko na seznamu věcí, které umění používá - hudbu nevyjímaje. Zejména v případě politických sklonů, bývá hudba v nebezpečí, neboť může skončit jako dobový kousek s odstupem času oddělující diváky od kontextu, ve kterém byla hudba původně produkována. Alternativní rozdíly v kultuře a geografii, přináší své vlastní perspektivy. V případě západního posluchače, jako jsem já nebo vy, Tamikrest (pocházející z Mali), již po třetí politicky ohýbají svůj pouštní blues band s názvem Chatma (Chatma "sestry", je odkazem na ženy, které trpí pod nově koncipovaným islamistickým režimem). Album se musí potýkat s nevyhnutelným kritickým odstupem obou politických kultur. Přesto Chatma kříží jak pulzující mix západní, tak africké hudební sklony.
Zatímco v západní populární hudbě, africké vlivy často představují experimentální obrat – třeba Eno, Talking Heads: Remain in Light - v domácím prostředí, jsou rytmy a melodie předpokladem, více přirozené a méně výrazné podobou. I když lze očekávat i více působivý způsob, jakým Tamikrest začleňují organicky vnější vlivy s těmi ostatními. To je pravda, i když to zní někdy hrozně papírově. Druhá polovina "Assikal", například, vyniká psychedelickým pobrnkáváním elektrické kytary a synt zvuku, který s trochou představivosti znázorňuje, jak by vypadalo procházet se po Pink Floyd s "Shine on You Crazy Diamond", ale píseň (naštěstí) zůstává koherentní.
To vše dokáže znít přirozeně, z velké části i díky výborným kytaristům, kteří definují zvuk alba. Nejvíce se rozdělující, je souhra mezi rytmickou a sólovou kytarou, líbivě se tak střídající v elektrické a akustické podobě. V několika písních se chvilku zdá, že by všechno mohlo být dosti zatuchlé, Tamikrest však zavádí třetí kytaru oživující okolní atmosféru, jako u písně "Toumast Anlet". Kromě navzájem klábosivých kytar, je Chatma jako celek, vyznačující se nikdy nekončícími dialogy mezi onou kytarou a lidským hlasem. Nikde to není zřejmější než na úvodní "Tisnant an Chatma", kde se střídají dva mluvící, propukajíce ve skupinový zpěv a radostné kytarové melodie.
Během celého alba, jsou kytary a zpěv doplněny dotekem afrických dechových nástrojů, baskytarou, syntezátorem a bicími, ozvláštněné také pravidelnou sadou perkusí nebo tleskáním. Zatímco kytara má tendenci libovat si v záři reflektorů, zrovna zde jsou momenty, kdy se ostatním instrumentům daří upozornit pouze na sebe. Například hravá baskytara, zdůrazňujíc reggae na "Itous", a "Djanegh Etoumast", jiné nástroje svým klapáním dělají na chvíli cestu pro údery djembe bubnu. Úloha syntezátoru na albumu je jemnější, jako malování pouštní oblohy na jinak pozemském hudebním plátně - Chatma. Různé detaily přidávají až melodický ráz krajiny, počínaje závratným úvodem skladby "Imanin Bas Zihoun", následně obracející se na kontemplativní střední sekce alba v čele s písní "Assikal". V závěru, album končí melancholicky nejkonkrétnějším pocitem na dojemné předposlední písni "Adounia Tabarat".
Chatma v deseti písních a zhruba lehce přes čtyřicet minut toku času, Tamikrest vyzařují úroveň životní tvrdé energie, která se zdá být v rozporu s jejich označováním jako - pouštního blues. Koneckonců, pouště jsou definovány pro svou neživoucnost zatímco s blues se v jiném prostředí ukazují, s náladovostí a sebepozorováním. Pro Tamikrest, je pouštní blues život udržující vodou v oáze, jejich pohybem vpřed přes drsné časy, které jsou popsány na záznamu. Jejich důraz na pohybování se vpřed jim umožňuje překročit nejen poušť, ale také rozdíly v kultuře a jazyce, což děla album Chatma univerzálně přitažlivé.
Ousmane Ag Mossa
Aghaly Ag Mohamedine
Cheick Ag Tiglia
Ibrahim Ag Ahmed Salam
Mahmoud Ag Ahmouden
Mossa Ag Borreiba
Fatma Wallet Cheick
Bassa Wallet Abdamou
Wannou Wallet Sidaty
01.Tisnant an Chatma
02.Imanin Bas Zihoun
03.Itous
04.Achaka Achail Aynaian Daghchilan
05.Djanegh Etoumast
06.Assikal
07.Toumast Anlet
08.Takma
09.Adounia Tabarat
10.Timtar