Už jsme doma - Kry

Po dlouhých osmi letech se nám dostalo další řadové studiové nahrávky králů české alternativy Už jsme doma – Miroslav Wanek a spol. nám předkládají koncepční desku Kry.

Už jsem se trochu bál, že na Míru Wanka přichází tvůrčí krize – tři regulérní desky za šestnáct let není zrovna mnoho. Nahrávky sice vycházely, nicméně nově natočené Pohádky ze Zapotřebí (Pohádek ze Zapotřebí znovuudělání fortelné), nové verze starých hitů Tři křížky a živák z koncertu ke dvaceti letům kapely Sestřih bratřih (nahraný před třinácti lety) působí právě jako spíš lehké přešlapování na místě. To se naštěstí letos prolomilo, příznačně jako kry Severním ledovém oceánu, a symbolicky i křest tohoto alba proběhl na nejsevernějším obydleném místě na zemi, ve špicberském městě Longyearbyen.

Deska je i přes Wankovu lyričnost nebývale politická a texty společně s průvodním slovem tepou do současné světové situace a nevlídné nálady. Ty tam jsou dadaistické začátky z osmdesátých let, které se postupně přetavily v komplexní personifikace. Tím nechci říct, že by byly vyloženě přímočaré, jejich forma se nemění, nicméně kritika a nespokojenost je z nich jasně znát.

Po hudební stránce mám s albem trochu problém. Člověk ihned pozná, o kterou kapelu jde – Wankův rukopis je nezaměnitelný – ovšem skladby jsou celkově delší (osm skladeb na tři čtvrtě hodiny) a oproti předchozí tvorbě méně přístupné. Navíc na desce nenajdeme jasné hity typu Strach, Juleček či Hollywood. Je tedy zapotřebí mu dát víc času a snahy. Nutno dodat, že tato prvotní nedostupnost je minimálně v mém případě způsobena zvukem desky. Esák je lehce utopený a celkově všechny nástroje kromě kytary znějí, jako by nebyly nahrány živě, ale naprogramovány (obzvlášť genericky znějící trubka). Naživo skladby působí mnohem agresivněji a rozhodně víc šlapou.

Aktuální album fanoušky určitě potěší, nicméně v rámci novějších desek za předchozí Jeskyní lehce zaostává. Doufám, že další studiová tvorba s novou tvorbou bude přicházet v menších intervalech a že kapela udělá úkrok stranou a najde si cestu zpět k větší údernosti.

70%
alternative
2018