Within Temptation - Black Symphony

|
Within Temptation - Black Symphony

Kdysi jsem pronesl odvážné tvrzení, že pokud chce člověk v celém současném hudebním světě najít to nejkvalitnější, což zahrnuje skladatelsky a kompozičně nejpropracovanější, instrumentálně nejvyspěleji zpracovanou a obsahově nejbohatší muziku, musí hledat v metalu. Vím, že spousta lidí by se se mnou kvůli tomu do krve hádala, já bych na svou obhajobu řekl jednoduše a stručně "Nevěříš? Pusť si DVD Black Symphony od Within Temptation!".

Zdá se mi, že WT byli vždy zcela nezaslouženě tak trochu ve stínu konkurenčních Nightwish. Tento počin je zjevným pokusem zvednout metalový svět ze židle něčím nezapomenutelným a oprávněně usednout na pomyslný metalový trůn (stejně jako zpěvačka Sharon den Adel na obalu DVD). A věřte nebo ne, povedlo se to.

Black Symphony je záznam koncertu odehraného 7. února 2008 v Ahoy aréně v Rotterdamu. Co tento koncert odlišuje, ba dokonce činí uniktním je fakt, že na něm kapelu doprovází 60 členný metropolitní orchestr a 30 členný pěvecký sbor Pa'dam Choir. Celkové pojetí a zpracování vystoupení zachyceného na předmětném disku a samotné zachycení je na takové úrovni, že v dnešní době prakticky nemá konkurenci. Například ve stejné době vydané a tolik očekávané DVD kapely Gamma Ray s názvem, který kdybych zde napsal, protáhl bych si recenzi o délku běžného odstavce působí jako amatérsky pořízený záznam přehrávky lidové školy umění. A ani o pár let starší End of an Era konkurenčních Nightwish nesahá černé symfonii po kotníky. Ale hezky po pořádku...

Program začíná poměrně dlouhým intrem v podání orchestru a vokalistů. Ve chvíli, kdy za bouření orchestru i metalových nástrojů na pódium nakráčí krásná Sharon del Adel v šatech hodných středověkých královen, s vlečkou, která vede přes celé pódium až kamsi do útrob backstage a po strop zaplněnou arénou se rozezní její líbezný hlas je vám jasné, že se na vás se chystá vskutku nevšední, nadpozemský zážitek. Nic nebylo ponecháno náhodě a vše co vidíte je dokonale megalomanské a megalomansky dokonalé zároveň. Perfektní světelná show, strhující ohnivé a kouřové efekty, propracovaná, dynamicky se měnící doprovodná videoprodukce na obrovské obrazovce nad rozlehlým, stupňovitým pódiem se spoustou "prolézaček". Ani oblečení ústřední postavy celého dění nezůstane u již zmíněných šatů. Hned po první písni "Jilian" dojde k první změně. Vizuální hody ještě vrcholí v písni "Angels" - kde se dočkáme překvapení v podobě tance čtyř velmi zajímavě ztvárněných andělů, jejichž přesně načasovaný nástup a následná choreografie písni ještě přidávají na dojemnosti.

Ovšem přestože vám tohle všechno prakticky nedovolí ani mrknout, aby vám něco neuniklo, pořád se jedná především o hudební DVD, takže od teď o hudební stránce věci. Co jiného nežli perfektní výkon všech složek kapely byste od Within Temptation ale čekali? Tentokrát je zážitek ještě exponenciálně umocněn již zmíněnou mohutnou podporou živého orchestru a sboru, které celému vystoupení dávají mnohem pompéznější nádech. Instrumentální zpracování a mnohdy i kompozice většiny písní prošly úpravami, což dělá sledování DVD ještě zajímavějším a myslím, že se opravdu nestane, že byste si řekli, že některý song je na DVD horší nežli v originále. Trochu mě ale překvapilo, že i přesto, že instrumentální složku tvoří v reálném čase 64 lidí a na zpěvu se kromě Sharon podílí dalších doprovodných 30 zpěvaček a zpěváků, případně hosté, najdeme na záznamu docela velkou hromadu samplů, které jsou tam prostě a jednoduše navíc. To je také asi jediná, takřka kosmetická, vada na kráse, kterou bych mohl tomuto počinu vytknout. Zvláštní vyzdvihnutí si zaslouží výkon zpěvačky Sharon, která po celou dobu svého téměř dvouhodinového vystoupení podává takřka bezchybný výkon a na jejím hlase nejsou znát žádné známky únavy, nad čímž zůstává rozum stát. Vzpomeňme například na jinak vždy perfektní Tarju Turunen, která na konci End of an Era už sotva sípala a to zpívala o půl hodiny méně. Sharoniny výšky ve starších písních z období Mother Earth navíc dosahují bezmála ultrazvukových výšek, což na druhou stranu může být pro mnohé trnem v oku a důvodem, proč si tento skvost naplno nevychutnat.

Co se týká výběru písní, dočkáme se průřezu toho nejdůležitějšího z celé kariéry kapely (tradičně s výjimkou prvního alba). Setlist obsahuje i skupinu písní v komorním provedení Sharon + (opravdické) piano, případně + akustické kytary a menší bicí. V několika písních, jak už bylo naťuknuto vystoupí speciální hosté, konkrétně Anneke van Giersbergen z Agua de Annique (Somewhere), Keith Caputo z newyorkských Life of Agony (What Have You Done) a George Oosthoek (The Other Half). Jednou, právě při poslechu duetu Sharon s Anneke, řekl jeden moudrý člověk s trochou nadsázky "vedle Sharon má každá jiná zpěvačka prostě hnusnej hlas". No nechtěl bych se nikoho dotknout, ale něco na tom bude. :-) Tím rozhodně nechci negativně hodnotit výkon Anneke. Naopak, byl výborný. Samotný vrchol Black Symphony a potažmo i celé tvorby WT spatřuji v přenádherné skladbě "The Promise", jež v sobě skrývá všechny trumfy těchto holanďanů - spojení tvrdosti s dojemností, perfektní kompozici a v neposlední řadě i skvělý text. Toto živé zpracování s 90 člennou kavalérií za zády ji posunuje snad ještě výš, je-li to vůbec možné. Z máločeho mi "běhá mráz po zádech" jako z této verze "Slibu".

Těžko budu nyní do závěru recenze hledat ještě nevyřčená slova chvály, protože alespoň podle mého skromného pohledu se toto dílo jinak nežli superlativními slovy chvály hodnotit nedá. Jenom bych upozornil, že důrazně doporučuji koupit a následně sledovat Black Symphony jedině s videem (existuje i verze pouze s 2 CD bez videa), protože oddělení těchto dvou složek by byl přímo zločin. Na závěr přikládám ukázku v podobě duetu "What Have You Done".

100%
symfonický gothic metal
2009