Modern Day Babylon - The Manipulation Theory

|

Přibližně před rokem se na domácí hudební scéně objevil nový hudební projekt – Modern Day Babylon, který vyrostl z popela krátkodobě fungující skupiny StrayShot. Kapel se na světě objevují denně spousty, ne však tohoto typu.

Modern Day Babylon byl od počátku dílem jediného člověka – Tomáše Raclavského. Ten stojí za veškerou hudbou, co se týče skladby, nahrání i programování. A už od prvních chvil je jasné, odkud vítr vane – Animals As Leaders jsou z desky slyšet v každé skladbě. V podstatě se opakuje naprosto stejný postup jako před dvěma lety u těchto amerických pionýrů moderního progresivního metalu. Instrumentální one-man project, základ v djentových osmistrunných variacích, sem tam nějaká ta ambientní pasáž, trocha elektroniky na podbarvení, po první desce přichází rozšíření skupiny o další dva hudebníky… Zkrátka celé to tu už jednou bylo. Bohužel však MDB hrají jinou ligu než AAL, jak skladatelsky, tak instrumentálně. Co se techniky týče, Raclavský na Abasiho (zatím) nemá, což ovšem neznamená, že by hrál špatně, to v žádném případě. Svůj nástroj zvládá na jedničku, oproti vzoru se však nedočkáme takové lehkosti a kytarové ekvilibristiky. (Těm, kteří neznají Tosina Abasiho a jeho hráčské schopnosti, je třeba vysvětlit, že na Abasiho nemá momentálně nikdo! :)) Po skladatelské stránce MDB chybí ještě troška invence, bez vokálu skupina zkrátka úplně na sto procent neobstojí. Atmosféru však budovat dokáže, a to lehce potemnělou, tajemnou, občas na mysli vytanou Uneven Structure a jejich debutové EP 8. Bohužel však po doposlechnutí se dostavuje pocit, že jsme slyšeli jednu dlouhou skladbu – všechny tracky na albu si jsou až nebezpečně podobné.

Zvukově je deska opravdu na vysoké úrovni, možná by však nevadilo o chloupek vytáhnout bicí, které se za kytarovou hradbou trochu schovávají. Jako mínus se může jevit stopáž alba – včetně intra, outra a bonusu deska obsahuje devět tracků, které dohromady trvají něco málo přes půl hodiny. Na druhou stranu jedná se "jen" o EP, u kterého je tato délka naopak nadstandardní, a navíc pro ty, kteří by sdíleli onen pocit opakování, je půl hodiny až až. Jako zmíněný bonus si na konci desky můžete poslechnout druhou verzi skladby Shivers, tentokrát s vokálem a sami posoudit, která cesta by pro skupinu byla ta lepší… (Dle mého názoru s vokálem, ale ne tím na desce, čistý zpěv mu prostě nevěřím).

Modern Day Babylon je na tuzemské scéně projekt ojedinělý a jistě si (nejen proto) najde dost fanoušků. Těžko říct, kolik podobných kapel tu budeme mít za dva, tři roky… První zářez v diskografii ukázal, že techniku má na své straně, snad se u dalšího najde i víc zajímavějšího materiálu.

P. S.: Celou desku si můžete poslechnout a případně objednat na tomto odkazu.

70%
prog. metal/djent/ambient