OZZY OSBOURNE - Blizzard of Ozz

|
OZZY OSBOURNE - Blizzard of Ozz
70. léta neskončila pro "bouřliváka" Ozzyho Osbournea zrovna pohádkovým happyendem. V posledních letech dekády se dokázal prochlastat a profetovat až k definitivnímu vyhazovu z BLACK SABBATH - kapely, která ho vynesla na samotný vrchol popularity. V 9 z 10 případů by člověk na Ozzyho místě pravděpodobně skončil jako zapomenutá troska. To by ale Ozzy nesměl mít (kromě nesporného hudebního talentu, samozřejmě) obrovské štěstí na lidi kolem sebe. V tuhle chvíli rozdávali karty dva lidé - Sharon Osbourne (za svobodna Sharon Arden) - Ozzyho nová manželka a manažerka v jedné osobě a Randy Rhoads - famózní, mladý kytarista. Tihle dva ho dokázali nejen vytáhnout ze sra*ek, ale co víc - vynést ho do takových výšin, že hravě zastínil pozdější kariéru samotných Black Sabbath. Lví podíl na tomto sukcesu neslo debutové album sólové kariéry s názvem "Blizzard of Ozz". Naštěstí se nejednalo o žádný pokus o navázání na tvorbu BLACK SABBATH, který by pravděpodobně skončil fiaskem. Nová parta, která se kolem Ozzyho vytvořila (a později x krát změnila) to vzala pěkně od podlahy a na hudební trh vlétla s razancí skutečného blizardu. Tato hudba kterou můžeme nazývat hard rockem, proto heavy metalem, ... se do hudebních kronik navždy zapsala zlatým písmem jako jedna z nejispirativnějších období vývoje rockové muziky. Jak už jsem naznačil, duší celého alba je kromě samotného Ozzyho především velmi mladý, ale neuvěřitelně nadaný kytarový virtuóz Randy Rhoads, který se brzy stal idolem celých generací kytaristů. Kromě legendárních riffů, z nich snad nejznámější je ten z "Crazy Trainu" proslul ještě legendárnějšími sóly, na kterých si nejeden zkušený kytarista později vylámal zuby. Dá se říct, že jeho technika hraní skutečně změnila tvář rockové hudby. Ústřední dvojici doplnili baskytarista Bob Daisley a bubeník Lee Kerslake (URIAH HEEP). Hned první song "I Don't Know" je příkladem toho, jak nabité je album notoricky známými hity. Jedná se o rychlou vypalovačku, která vám naservíruje pěkně stručně a bez okolků svědectví své doby. Svou rytmikou a přímočarostí by (kdyby vznikla v dnešní době) mohla být nazývána snad i punk-rockovým songem. Jakmile se rozezní známý výkřik "all aboard", je každému správnému rockerovi jasné, že poslouchá jeden z nejzásadnějších songů hard&heavy historie, pro mnohé hymnu, pro Ozzy zřejmě největší hit celé kariéry, ano uhádli jste - píseň "Crazy train". Tahle píseň také kromě jiného předznamenává jedno z oblíbených témat, která nadále provázejí celou jeho kariéru - psychické problémy. Slova "I'm living with something, that just isn't fair" jsou zřejmě upřímnou zpovědí člověka, jehož život nebyl vždy jen o luxusních vilách, astronomických prodejích a milionech vydělaných dolarů. Následuje zklidnění v podobě dojemné "Goodbye to Romance", která je obvykle prezentována jako vzpomínka na Randyho a dále krátká kytarová vyhrávka s názvem "Dee". Depresivní "Suicide Solution", se přestože úvodní slova "Wine is fine, but whiskey's quicker, suicide is slow with liquor" doslova zlidověla stala brzy trnem v oku skupině američanů, když při jejím poslechu spáchal americký teenager sebevraždu. Ozzy pak čelil nesmyslnému obvinění, kterého byl naštěstí, díky soudcově zdravému rozumu nakonec sproštěn. "Mr. Crowley" s notoricky známým varhanovým intrem svou profláklostí nijak nezaostává za "Crazy Train" či "I Don't Know" a Ozzy se v něm obdivně obrací k populárnímu, kontroverznímu okultistovi Aleisteru Crowleymu. Následuje trojlístek méně známých songů "No Bone Movies" - na které se skladatelsky podílel i bubeník Lee Kerslake, "Revelation (Mother Earth)" a Steal Away (The Night). První a poslední jmenovaná jsou poměrně podobné, přímočaré songy v rychlejším tempu, zatímco "Revelation (Mother Earth)" je srdceryvnou baladou o týrání "matky země" a z alba vyčnívá i svou neobvyklou kompozicí. Blizzard of Ozz je jednoznačně základním stavebním kamenem nové éry rocku a metalu. Pro fanoušky střežený poklad, pro ostatní povinnost!
100%
hard rock/heavy metal
1980