Avantasia - The Mystery Of Time

|
Avantasia - The Mystery Of Time

Tobias Sammet, mistr konceptuálních alb, známý především z kapely Edguy a jeho projektu Avantasia, nyní vydává v rámci druhého zmiňovaného nové album s typicky zasněným názvem - The Mystery Of Time. Když pomineme fluidum kolem předchozích desek, je tato poměrně zdařilá. Deset převážně dlouhých skladeb, které se některými místy dokáží člověku krásně vrýt pod kůži... Když jej nepomineme, musíme se ovšem stále poohlížet dozadu, na počátky celého projektu, třeba na delší a podle mnohých možná i zdařilejší metalovou operu The Metal Opera a The Metal Opera Part II.

Když vezmeme v potaz výše zmiňovanou skutečnost, že album je opět konceptuálně seřazeno, tedy laicky řečeno "má svůj děj, příběh", určitě se začneme zajímat o bližší souvislosti. Téma je značně filozoficky pojato a jedná se o otázky týkající se historie, vědy, času, blíže agnosticismu a jeho přeměny ve víru... Zní to trochu jako klišé. Nutno ale podotknout, že atmosféru to má. Už obal desky, který na zakázku vytvořil britský malíř Rodney Mathews, napovídá, že nás tento příběh zavede do časů staré viktoriánské Anglie (pro skřítky a pohádkové bytosti v kombinaci s krásnou malířskou interpretací jsem měla mimojiné vždy slabost, pozn. red.).

Po hudební stránce má vše, co by správná rocková deska měla mít. Nechybí dlouhohrající skladby (např. Savior In The Clockwork), pomalé "slaďárny" s neoromantickými texty (např. Sleepwalking) nebo energií nabité kousky. To vše s velkolepým grandiózním finále, které má ovšem v tomto do sebe zapadajícím příběhu otevřený konec. Osobně, po prvním poslechu, mne zaujala nejvíce třetí (Black Orchid) a čtvrtá (Savior In The Clockwork) skladba a to mými oblíbenými orchestrálními prvky a v případě druhém svou desetiminutovou délkou, která však vůbec nezavazí, protože v této skladbě je těchto deset minut skutečně smysluplně vyplněných. Shrnuto - deska je koncipována tak, aby si každý přišel na své, o což zřejmě Sammetovi také šlo.

Co se týče obsazení, tak ani tentokrát nechybí zvučná jména rockové a metalové scény. Jako hostující vokalisté se představí přesně v tomto pořadí Joe Lynn Turner v první a druhé skladbě, Biff Byford, Michael Kiske, Cloudy Young, Ronnie Atkins, Eric Martin a Bob Catley.

Mimo propagaci desky Avantasia vypustila ještě před vydáním The Mystery Of Time do světa videoklip k písni Sleepwalking. Tento počin některé zaryté fanoušky příliš nepotěšil, protože čekali jakožto první singl nějakou větší "pecku". Co přinese další album a zároveň pokračování tohoto otevřeného příběhu, je zatím ve hvězdách, kritici i posluchači se ve svých názorech různí a mezitím, co někteří kritici pějí ódy a někteří fanoušci s doufáním lepších zítřků čekají na toto pokračování, Sammet připravuje nový materiál a mimojiné se chystá na propagaci The Mystery Of Time, kterou si budeme moci živě vychutnat v červenci i my na Masters Of Rock.

Zaokrouhluji na 70% a jsem vcelku spokojená...

70%
Heavy/Symphonic/Power Metal